ارائه یک سخنرانی خوب به وسیله چند مهارت کلیدی

eraeeh yek sokhanrani khob be waseleh chand maharat keledi 00

سخنرانی خوب و حرف زدن به خوبی در جمع برزای اکثر مردم کاری ترسناک و دلهوره‌آور است، اما خوشبختانه یا بدبختانه حقیقت این است که ارائه یک سخنرانی خوب، مهارتی است که اهمیت زیادی در تجارت و زندگی ما دارد.

برای این‌که بتوانید با ترس‌های خود روبرو شوید باید راه مقابله با آن‌ها را بدانید. به همین خاطر ما در لذت برتر، راه‌هایی را که به برطرف کردن ترس‌ شما از سخنرانی کمک می‌کند، شناسایی کرده‌ایم. در ادامه با ما همراه باشید تا با روش ارائه یک سخنرانی خوب آشنا شوید.

۱- برای ارائه یک سخرانی خوب مخاطبان خود را بشناسید

کلید موفقیت همه‌ی سخنرانی‌ها آشنایی با مخاطبان است. البته لازم نیست برای آشنا شدن با آن‌ها خودتان شخصا در سالن بچرخید و با تک تک آن‌ها حال و احوال کنید! منظور ما این است که باید اطلاعات بالایی در مورد مسائلی مانند هویت مخاطبان، نیازها و خواسته‌های آن‌ها و همچنین موضوعاتی که دوست دارند یاد بگیرند، داشته باشید.

بعد از فهمیدن این اطلاعات کلیدی، می‌توانید متن سخنرانی خود را با توجه به نیاز مخاطبان تنظیم کنید. تمرکز خود را روی محتوای مطالب بگذارید و حواستان باشد که جزئیات مورد نیاز شنونده‌ها را به موقع در اختیارشان قرار دهید.

برای مثال ممکن است مخاطبان شما گروهی از هم سن و سال‌هایتان باشند که دوست دارند در مورد کار شما اطلاعات کسب کنند، یا همکاران باتجربه‌ای که به دنبال خلاصه‌ای از اطلاعات کلیدی و نمایی از برنامه‌های بعدی شما هستند.

شاید هم قرار است برای تعدادی از سرمایه‌گذاران سخنرانی کنید که به دنبال دلایل قانع کننده‌ای برای سرمایه‌گذاری بیش‌تر می‌گردند و یا ممکن است بخواهید برای یک تیم ورزشی قبل از مسابقه حرف بزنید و به آن‌ها روحیه بدهید. واضح است که لحن صحبت کردن با هر یک از این گرو‌ه‎ها متفاوت و منحصر به فرد است.

روش های ارائه سخنرانی ـ مهارت های سخنرانی و فن بیان
اصول سخنرانی ـ تکنیک های فن بیان

در واقع شناختن مخاطبان تاثیر زیادی بر ارائه یک سخنرانی خوب می‌گذارد. شما باید مخاطب خود را بشناسید تا بتوانید مطالب مرتبط و نوع محتوایی که قصد دارید ارائه دهید را تعیین کنید.

به طور مثال «می‎‌توانید مطالب کلیدی را همراه با مثال و یا داستان‌های الهام بخش را همراه با موضوعات طنز بیان کنید.» همچنین با استفاده از این اطلاعات می‌توانید آیتم‌هایی مانند پاورپوینت درست کنید و نکات کلیدی مورد نظر مخاطبان را در چند اسلاید‌ کوتاه به نمایش بگذارید.

۲- از قبل متن سخنرانی خود را آماده کنید

شاید دانستن این موضوع برایتان جالب باشد که حتی محبوب‌ترین و حرفه‌ای‎‌ترین سخنران‌ها هم برای ارائه یک سخنرانی خوب، از قبل متن صحبت‌های خود را آماده می‌کنند. البته این کار فقط مختص سخنرانی در مقابل جمعیت زیاد نیست و شما حتی برای آپلود یک فیلم در صفحات مجازی خود هم باید از قبل یک متن آماده داشته باشید.

اما مهم‌ترین مزیتی که آماده کردن متن سحنرانی برای ما دارد، این است که کمک می‌کند حرف‌هایی که قرار است بزنیم و موضوعاتی که می‌خواهیم پیرامون آن‌ها صحبت کنیم را در ذهن خود روشن کنیم.

بعضی‌ها هنگام آماده کردن متن برای ارائه یک سخنرانی خوب، کلمات و عبارات دقیق و حتی زمانی که قرار است مکث کنند و یا اسلایدها را تغییر دهند هم مشخص می‌کنند. اما افرادی هم هستند که فقط با مشخص کردن دو یا سه نکته کلیدی، می‌توانند موضوع بحث را در ذهن خود روشن کنند و هنگام نیاز فقط به آن نکات کلیدی نگاهی بیندازند.

حتی حرفه‌ای‌ترین سخنران‌ها هم زمانی که می‌خواهند در مقابل دید عموم صحبت کنند، تا حدودی عصبی می‌شوند. همین عصبی شدن هم ممکن است باعث شود موضوع بحث و یا نکات کلیدی و مهم سخنرانی خود را فراموش کنید، برای همین است که برای ارائه یک سخنرانی خوب بهتر است از قبل متن خود را آماده کنید.

روش های ارائه سخنرانی ـ مهارت های سخنرانی و فن بیان
چطور سخنرانی کنیم ـ روش های ارائه سخنرانی

بهترین راه برای جلوگیری از حواس پرتی این است که تمام متن سخنرانی و حتی زمانی که قصد دارید مکث کنید و یا بخندید را هم از قبل بنویسید. در این صورت حتی اگر در زمان سخنرانی حرف‌هایی زدید که در متن خود ننوشته بودید، حداقل می‌دانید که هنوز هم متنی دارید که در زمان نیاز می‌توانید به آن رجوع کنید.

طبیعی است اگر بخواهید مدام از روی متنی مشخص سخنرانی کنید ممکن است در نهایت احساس خستگی داشته باشید، به همین خاطر خیلی‌ها ترجیح می‌دهند به جای تمرکز بیش از حد بر روی متن از قبل تعیین شده، تنها طرح واضحی از ساختار کلی سخنرانی خود داشته باشند.

همه این روش‌ها به تمایلات شخصی شما بستگی دارد و بهتر است برای پیدا کردن روشی که با آن راحت‌تر هستید، همه‌ی راه‎ها را امتحان کنید.

۳- تمرین کنید

این موضوع به نظر ساده می‌رسد، اما یکی از مهم‌ترین کارهایی که به ارائه یک سخنرانی خوب منجر می‌شود، تمرین زیاد است. فرقی ندارد جلوی آینه تمرین کنید یا مقابل دوست یا مادرتان. موضوع اصلی این است که با تمرین کردن می‌توانید نقاط ضعف خود را کشف کنید.

برای مثال می‌توانید لحظاتی از سخنرانی که نمی‌توانید کلمه مناسب را به خاطر بیاورید، بخشی از بحث که روی آن گیر می‌کنید و یا زمانی که بیش از حد سریع صحبت می‌کنید را پیدا کنید.

اگر می‌توانید از تمرین خود فیلم بگیرید، بعدا با بررسی کردن آن فیلم می‌توانید به راحتی نقاط قوت و ضعف خود را پیدا کنید. البته تماشای فیلم خودتان ممکن است کمی آزاردهنده باشد، زیرا خیلی از ما از شنیدن صدای خودمان در فیلم‌های ضبط شده متنفر هستیم! ولی تماشای فیلم سخنرانی خودتان به شما کمک می‌کند استرس خود را کنار بگذارید و با عادت‌هایی که هنگام سخنرانی دارید هم آشنا شوید.

منظور از عادت‌های سخنرانی همان کلمات و حرکاتی است که میان صحبت‌هایتان مدام آن‌ها را تکرار می‌کنید مانند تکرار کردن کلمه «مثلا» یا حرکت دادن بیش از حد دست‌ها.

روش های ارائه سخنرانی ـ مهارت های سخنرانی و فن بیان
مهارت های سخنرانی و فن بیان ـ اصول سخنرانی

یکی دیگر از تمرین‌هایی که به ارائه یک سخنرانی خوب کمک می‌کند، آهسته صحبت کردن است. تمرین کنید سخنرانی خود را با سرعتی بسیار آهسته‌تر از حد معمول انجام دهید، با این کار می‌توانید سرعت حرف زدن خود را کنترل کنید و در زمان سخنرانی رسمی با سرعت مناسب صحبت کنید.

همچنین می‌توانید یک بار همراه با متن خود و یک بار بدون آن تمرین کنید. در هر دو حالت باید سعی کنید با مخاطبان خود هر از گاهی ارتباط چشمی برقرار کنید. این تمرین‌ها تاثیرات خیلی زیادی بر ارائه یک سخنرانی خوب دارند.

۴- باز هم تمرین کنید!

درسته، این موضوع آن‌قدر اهمیت دارد که مجبور هستیم دوباره درباره‌اش حرف بزنیم. شما می‌توانید تمرین‌های مختلفی انجام دهید. برای مثال در همان حال که برای ارائه یک سخنرانی خوب تلاش می‌کنید، می‌توانید از فرصت‌های مختلف استفاده کرده و مهارت صحبت کردن در مقابل عموم مردم را هم تمرین کنید. این کار باعث بهبود اعتماد به نفس و پیشرفت مهارت‌های سخنوری و برقراری ارتباط شما می‌شود.

فرصت‌های زیادی برای تمرین سخنرانی وجود دارد، برای مثال می‌توانید در جشن تولد یکی از خویشاوندان خود چند کلمه‌ای صحبت کنید. همان‌طور که گفتیم فرصت‌های زیادی پیش روی شما قرار دارند که بهتر است از آن‌ها استفاده کنید و در نهایت یادتان نرود که… تمرین کنید!

۵- به خودتان برای ارائه یک سخنرانی خوب کمک کنید

روش های ارائه سخنرانی ـ مهارت های سخنرانی و فن بیان
تکنیک های فن بیان ـ چطور سخنرانی کنیم

حالا دیگر تمام کارهای سخت را انجام داده‌اید و تنها چیزی که باقی مانده این است که شما و محل سخنرانی برای ارائه یک سخنرانی خوب آماده باشید. حتما یک لیوان آب در کنار خود داشته باشید تا از خشک شدن گلوی خود به خاطر اضطراب جلوگیری کنید. اگر قرار است از میکروفون استفاده کنید، حتما قبل از شروع سخنرانی طرز استفاده از آن را یاد بگیرید.

خیلی از سخنران‌ها از متن یا یادداشت‌هایی برای یادآوری نکات مهم در هنگام سخنرانی استفاده می‌کنند، استفاده از این یادداشت‌ها روش خوبی است، اگر قصد داشتید از چنین یادداشت‌هایی استفاده کنید حتما یک کپی از آن‌ها را هم همراه خود داشته باشید تا در صورت گم شدن متن اصلی، سردرگم نشوید. همچنین بهتر است یادداشت‌های خود را با فونت بزرگ تایپ کنید که بتوانید آن‌ها را دور از صورت خود نگه دارید.

آرام صحبت کنید و میان جملات خود مکث‌های کوتاه ایجاد کنید تا مخاطبان فرصت درک مفهوم حرف‌های شما را داشته باشند. به یاد داشته باشید که تا به حال هیچ کس از آرام صحبت کردن سخنران‌ها شکایت نکرده است، اما معمولا مخاطبان به خاطر سریع حرف زدن سخنران شاکی می‎شوند. حتی اگر حس می‌کنید روند سخنرانی خیلی کند پیش می‌رود، احتمالا اشتباه کرده‌اید!

اگر امکانش هست از دوستان یا همکاران خود بخواهید جایی بنشینند که به راحتی بتوانید آن‌ها را ببینید و از آن‌ها بخواهید در طول سخنرانی به شما لبخند بزنند. دیدن چهره‌های آشنا و دوستان به شما کمک می‌کند که آرامش خود را حفظ کنید.

همچنین نباید برقراری ارتباط چشمی را از یاد ببرید، سعی کنید با افراد کلیدی حاضر در مجلس حتما تماس چشمی برقرار کنید. برای تاکید کردن بر روی سخنان خود هم می‌توانید از حرکات دست‌هایتان استفاده کنید.

جمع بندی
برای ارائه یک سخنرانی خوب علاوه بر اعتماد به نفس و آرامش، تمرین هم نیاز است. در واقع با تمرین است که می‌توانید دو مورد اول را هم به دست بیاورید و در نهایت به هدف خود که ارائه یک سخنرانی خوب است، برسید.

در آخر زمانی که می‌خواهید سخنرانی را شروع کنید بهتر است یک نفس عمیق بکشید و روی صحنه بروید. موفق باشید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x