راه‌های افزایش اعتماد به نفس ذهنی

rah haye afzayesh eetemad be nafs zehni 00

در مطالب قبلی در مورد اعتماد به نفس جسمی صحبت کردیم، در این بخش قصد داریم اعتماد به نفس ذهنی و عوامل موثر بر آن را با هم بررسی کنیم. در واقع اعتماد به نفس ذهنی همان روشی است که هر فرد از طریق آن با خودش صحبت می‌کند، وضعیت احساسی آن‌ها، واکنش‌های آن‌ها نسبت به محرک‌های خارجی و مفهومی است که از رویدادها و تجربیات زندگی درک می‌کنند. به همین دلیل افزایش اعتماد به نفس ذهنی می‌تواند مزیت‌های زیادی برای بهبود زندگی شخصی و اجتماعی ما داشته باشد. از این رو در این مطلب قصد داریم عوامل موثر بر اعتماد به نفس ذهنی را با هم بررسی کنیم.

افزایش اعتماد به نفس ذهنی با صحبت کردن با خود

 اعتماد به نفس ذهنی چیست ـ افزایش اعتماد به نفس
اعتماد به نفس ذهنی چیست ـ افزایش اعتماد به نفس

افزایش اعتماد به نفس ذهنی چیست؟
هیچ کس در دنیا درباره حرف‌هایی که شما با خودتان می‌زنید، چیزی نمی‌داند؛ نه پدر و مادر، نه خواهر و برادرهایتان، نه بهترین دوستانتان و نه هیچ یک از اشخاصی که برای شما اهمیت دارند از این حرف‌ها مطلع نمی‌شوند. بنابراین هیچ کس به جز خود شما در مورد روشی که با خودتان صحبت می‌کنید، چیزی نمی‌داند.

درباره این موضوع سخن معروفی وجود دارد، می‌گویند

اگر به همان نحوه‌ای که با خودتان صحبت می‌کنید، با دوستانتان حرف بزنید دیگر هیچ دوستی برایتان نمی‌ماند.
همه‌ی ما دارای یک صدای درونی هستیم که در لحظات بیداری در گوشمان نجوا می‌کند. گاهی اوقات در مورد این صدا آگاهی داریم و گاهی هم از آن بی‌خبر هستیم. ولی این صدا همیشه و در هر شرایطی همراه ماست. این صدای درونی رابطه‌ی نزدیکی با اعتماد به نفس ما دارد.

بعضی وقت‌ها این صدا ممکن است مخرب باشد و اعتماد به نفس و عزت نفس ما را کاهش دهد، گاهی هم ممکن است به حدی مفید باشد که به بالا بردن اعتماد به نفس و عزت نفس کمک کند.

آگاهی پیدا کردن از تفاوت میان صدای درونی تخریبگر و صدای درونی سودمند، اولین گام برای بالا بردن اعتماد به نفس ذهنی است.
در واقع در این روش افراد می‌توانند از طریق صحبت کردن با خود به شکل مناسب، اعتماد به نفس خود را ارتقاء دهند.

حالات عاطفی و احساسی

به نظر می‌رسد همه‌ی ما دارای نوعی حالت عاطفی پیش فرض هستیم. هر کدام از ما یا در اکثر اوقات خوشحال هستیم و یا معمولا احساس ناراحتی و غم داریم. البته این به معنای آن نیست که ما همیشه در یک حالت احساسی قرار داریم و همیشه فقط خوشحال یا غمگین هستیم.

حالات عاطفی ما به شرایط زندگی بستگی دارند و ما با توجه به وضعیتی که در آن قرار داریم ممکن است بین احساسات مختلف در نوسان باشیم و خودمان را در شرایط احساسی کاملا جدیدی پیدا کنیم. ولی در کل، زمانی که در زندگی شرایط خوبی داریم و در وضعیتی دشوار قرار نگرفته‎ایم، می‌توانیم تمایلات احساسی خود را تشخیص دهیم.

 اعتماد به نفس ذهنی چیست ـ افزایش اعتماد به نفس
بالا بردن اعتماد به نفس ـ تقویت اعتماد به نفس

چگونه اعتماد به نفس ذهنی خود را افزایش دهیم ؟

در حقیقت احساسات و عواطف ما در یک روز معمولی و با توجه به تمایلاتمان، تاثیر زیادی بر روی میزان اعتماد به نفس ذهنی ما دارند. درباره این موضوع فکر کنید. برای مثال زمانی که شما در وضعیت احساسی خوبی به سر می‌برید و همه چیز بر وفق مراد است، طبیعتا دیدگاه‌ خوشایندی هم نسبت به زندگی خواهید داشت. در این شرایط به خاطر احساسات خوب و مثبت، سطح اعتماد به نفس شما هم افزایش پیدا می‌کند.

برعکس این موضوع هم صادق است، زمانی که اوضاع بدی را از سر می‌گذرانید، هیچ چیز باب میلتان نیست و به نظر می‌رسد کل دنیا بر علیه شما هستند، شما هم نسبت به هر کسی که حتی برخورد خوبی دارد هم گارد می‌گیرید. در این حالت واضح است که سطح اعتماد به نفس ذهنی شما هم تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

مشخص است که احساسات و عواطف شما به راحتی سطح اعتماد به نفستان را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

پاسخ به محرک‌های خارجی

شما باید محرک‌های مناسب برای افزایش اعتماد به نفس ذهنی خود را پیدا کنید. این محرک‌ها برای هر فردی متفاوت هستند.

رای مثال بعضی از افراد هستند که نسبت‌ به محرک‌هایی مانند اخبار آشفته‌ی جهان، سیاست، تروریسم، نژادپرستی، فساد و سایر موارد این چنینی حساس هستند. اگر از این دسته افرد هستید، بهتر است از دنبال کردن این گونه اخبار خودداری کنید، زیرا این محرک‌ها به جز اضطراب، ترس، غم، نگرانی و ناامیدی هیچ فایده‌ای برای شما ندارند. در چنین حالتی فرد به هیچ وجه احساس اعتماد به نفس نمی‌کند.

 اعتماد به نفس ذهنی چیست ـ افزایش اعتماد به نفس
اعتماد به نفس ذهنی چیست ـ افزایش اعتماد به نفس

برعکس این موقعیت هم وجود دارد. مثلا افرادی هستند که با گوش دادن به پادکست‌های مورد علاقه‌ی خود، ویدیوهای انگیزشی و یا موارد مثبت دیگر، حال و هوایشان به کلی تغییر می‌کند و به این محرک‎های خارجی پاسخ خوبی نشان می‌دهند.

به همین دلیل است که باید اطلاعاتی را که به صورت روزمره دریافت می‌کنید، با آگاهی کامل انتخاب کنید. دلیل این حساسیت به خرج دادن هم این است که همانطور که در مورد قبل هم گفتیم، احساسات و عواطف ما تاثیر زیادی بر روی اعتماد به نفس ذهنی ما دارند.

از آن‌جایی که احساسات ما هم تحت تاثیر مطالبی قرار دارند که در طول روز با آن‌ها برخورد می‌کنیم، پس باید به کیفیت این مطالب دقت داشته باشیم. درست مثل زمانی که هنگام خرید مواد غذایی، کیفیت و سلامت آن‌ها را با دقت بررسی می‌کنیم.

بنابراین زمانی که متوجه شدید نسبت به یک محرک خاص، واکنش معینی نشان می‌دهید، در صورتی که واکنش شما منفی است باید تا حد امکان از برخورد با آن محرک دوری کنید و اگر واکنش شما مثبت است، بهتر است برای افزایش اعتماد به نفس ذهنی، خود را در معرض چنین محرکی قرار دهید.

معانی

برای درک این مورد، زمانی را در نظر بگیرید که دو نفر به صورت همزمان در خیابان یک وضعیت مشابه را تجربه می‌کنند، به طور قطع هر یک از این دو نفر برداشت متفاوتی نسبت به این تجربه مشابه خواهد داشت.

برای مثال اگر این افراد در یک خیابان زیبا یک ساختمان مخروبه ببینند، یکی از این افراد ممکن است به افراد معتادی که در آن ساختمان مخروبه جمع شده‌اند بنگرد و با ناراحتی در مورد پایین آمدن ارزش ساختمان‌های اطراف و عدم تمایل مردم به زندگی در این محل فکر کند.

در صورتی که فرد دوم که دقیقا به همان ساختمان مخروبه نگاه کرده‌ است، ممکن است به این فکر کند که این ساختمان مخروبه می‌تواند فرصتی برای رشد و توسعه‌ی محل باشد و این‌که چطور با بازسازی این محل می‌توان جذابیت این خیابان و ارزش ساختمان‌های اطراف را افزایش داد. می‌بینید؟ یک موقعیت یکسان، ولی دو دیدگاه متفاوت!

این دیدگاه‌های متفاوت افراد به عوامل مختلفی از جمله تربیت خانوادگی، اعتقادات، چارچوب مرجعی که برای خود ساخته‌اند و وضعیت عاطفی فعلی فرد بستگی دارد و به همین دلیل است که هر شخص درک منحصر به فردی از وضعیت‌های مختلف دارد.

بعضی افراد از این ویژگی به عنوان راهی برای بالا بردن اعتماد به نفس ذهنی خود استفاده می‌کنند، برای مثال اگر از بخشی از بدن خود خوشتان نمی‌آید، باید جلوی آینه بایستید و به شکلی با خودتان حرف بزنید که در نهایت بتوانید نسبت به آن بخش از بدن خود احساس رضایت پیدا کنید.

 اعتماد به نفس ذهنی چیست ـ افزایش اعتماد به نفس
تقویت اعتماد به نفس – افزایش اعتماد به نفس

برای مثال اگر از چاقی پاهای خود ناراضی هستید، جلوی آینه بایستید و به خودتان بگویید: «افرادی در دنیا هستند که پا ندارند، پس من به خاطر داشتن پا و ران‌های سالم سپاسگزار هستم.» این کار تفکر شما را نسبت به آن بخش از بدن تغییر می‌دهد و باعث بالا رفتن اعتماد به نفس ذهنی هم می‌شود.

جمع بندی
در این بخش درباره عوامل موثر بر اعتماد به نفس ذهنی و راه‌هایی که می‌توانید از آن طریق اعتماد به نفس خود را افزایش دهید صحبت کردیم. در صورتی که قصد دارید زندگی خود را از طریق افزایش اعتماد به نفس خود ارتقاء دهید، می‌توانید با عمل به موارد گفته شده، تا حد زیادی به هدف خود نزدیک شوید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x