راه‌های افزایش اعتماد به نفس جسمی ( اعتماد به نفس فیزیکی )

rah haye erteghae eetemad be nafs jesmy 00

[ai_playlist id=”10251″]

اعتماد به نفس مقوله‌ی گسترده‎ای است که برای درک بهتر، آن را به سه بخش تقسیم می‌کنیم. اعتماد به نفس جسمی، اعتماد به نفس ذهنی و اعتماد به نفس روحی، سه بخش مختلف اعتماد به نفس هستند.

در این مطلب قصد داریم بخش اول یعنی اعتماد به نفس جسمی یا عنوان دیگر آن اعتماد به نفس فیزیکی را بررسی کنیم. برای آشنایی با اعتماد به نفس روحی و ذهنی می‌توانید مطالب مرتبط موجود در سایت لذت برتر را مطالعه کنید. در این بخش ابتدا به تعریف اعتماد به نفس جسمی می‌پردازیم، زیرا واضح‌ترین و راحت‌ترین بخش اعتماد به نفس است.

این نوع اعتماد به نفس تا حد زیادی به عوامل بیرونی که قابل مشاهده و اندازه‌گیری هستند، بستگی دارد. در ادامه با لذت برتر همراه باشید تا عوامل موثر در اعتماد به نفس جسمی را با هم بررسی کنیم.

تفاوت بین نگرش مثبت نسبت به بدن و اعتماد به نفس جسمی

اعتماد به نفس جسمی چیست ـ اعتماد به نفس
اعتماد به نفس ـ اعتماد به نفس جسمی چیست

اعتماد به نفس جسمی (فیزیکی) چیست؟

نگرش مثبت نسبت به بدن، یک جنبش اجتماعی است؛ که سعی دارد این باور را در جامعه رواج دهد که تمام بدن‌ها با هر شکل و ظاهری که باشند، خوب هستند. این جنبش شامل تمام بدن‌ها با هر سایز، شکل، نژاد، معلولیت‌ها و گرایش‌های موجود در جهان می‌شود.

اعتماد به نفس جسمی چیست ـ اعتماد به نفس
بالا بردن اعتماد به نفس – تقویت اعتماد به نفس

این جنبش قصد دارد تنوع بدن‌ها در سراسر جهان را به مردم نشان دهد، پیروان این جنبش معتقد هستند که زیبایی معیاری است که توسط جامعه ساخته شده و نباید عزت و احترامی که برای اشخاص قائل هستیم را صرفا به ظاهر آن‌ها نسبت دهیم. همچنین این جنبش به شدت با رژیم‌‌های مخصوص کاهش وزن مخالف است.

جنبش نگرش مثبت نسبت به بدن از سال ۱۹۶۰ تشکیل شد و از همان زمان در تلاش بود که چاقی را به یک امر پذیرفته شده در اجتماع تبدیل کند و به مردم ثابت کند که اصطلاحاتی مانند «چاق»، «چربی» و «سایزبالا» هیچ بار منفی ندارند.

در اعتماد به نفس فیزیکی، فرد نسبت به بدن خودش احساس رضایت و اطمینان دارد، در واقع بدن این فرد هر سایز و شکلی که داشته باشد، او نسبت به ظاهرش احساس خشنودی دارد. با این حال فقط به این خاطر که یک نفر اعتماد به نفس فیزیکی بالایی دارد، دلیل نمی‌شود دارای نگرش مثبت نسبت به بدن هم باشد، زیرا مورد اول یک موضوع شخصی است و مورد دوم بیش‌تر مربوط به سایر افراد است.

تعریف این دو مورد نزدیک به هم و گیج کننده است، به همین دلیل اعتماد به نفس جسمی و نگرش مثبت نسبت به بدن معمولا با هم اشتباه گرفته‌ می‌شوند. مشکل زمانی جدی می‌شود که بعضی از کمپین‌های مربوط به اعتماد به نفس فیزیکی سعی می‌کنند از پیام جنبش نگرش مثبت بدن به نفع خود استفاده کنند و حتی بدتر، آن‌ها با رواج رژیم‌های غذایی برای بالا بردن اعتماد به نفس، پیام این جنبش را به طور کل نادیده می‌گیرند و آن‌ را نقض می‌کنند.

از این رو با معرفی اعتماد به نفس جسمی قصد داریم احتمال بروز چنین خطاهایی را کم‌تر کنیم. در ادامه می‌توانید با عوامل موثر بر این نوع اعتماد به نفس بیش‌تر آشنا شوید.

ظاهر فیزیکی

اعتماد به نفس جسمی چیست ـ اعتماد به نفس
افزایش اعتماد به نفس ـ بالا بردن اعتماد به نفس

چگونه اعتماد به نفس جسمی خود را افزایش دهیم؟

معمولا مردم در ابتدا ما را از روی ظاهرمان قضاوت می‌کنند، این موضوع به خصوص در ملاقات‌های اول خیلی بیش‌تر اتفاق می‌افتد. در اولین برخورد مردم ما را از روی قد، وزن، رنگ پوست، ویژگی‌های چهره، آرایش، جواهرات، خال کوبی و سایر ویژگی‌های ظاهری قضاوت می‌کنند.

گروه اول خصوصیاتی هستند که ما با آن‌ها به دنیا آمده‌ایم و نمی‌توانیم آن‌ها را تغییر دهیم. در حالی که گروه دوم خصوصیاتی هستند که ما با توجه به زمانی که برای مثال قصد داریم خود را با استانداردهای خارجی هماهنگ کنیم، آن‌ها را تغییر می‌دهیم.

برخی از این تغییرات چشم‌گیرتر و پایدارتر از بقیه هستند و بستگی به شدت احساس نیاز فرد برای هماهنگی با استانداردهای اجتماعی دارند. علاوه بر این‌که دیگران ما را قضاوت می‌کنند، خودمان هم با توجه به رفتار دیگران و ویژگی‌های ظاهری خود درباره خودمان قضاوت می‌کنیم.

این ارزیابی شخصی در نهایت مشخص می‌کند که ما در تطابق با معیارهای جامعه و فرهنگ هستیم یا نه. در نتیجه این ارزیابی‌ها ممکن است باعث کاهش و یا افزایش اعتماد به نفس فیزیکی ما شود.

توانایی‌های جسمی

اعتماد به نفس جسمی چیست ـ اعتماد به نفس
تقویت اعتماد به نفس ـ اعتماد به نفس

تاثیر ورزش بر افزایش اعتماد به نفس جسمی چیست؟ – بالا بردن اعتماد به نفس از دیگر عواملی که موجب ایجاد و تقویت اعتماد به نفس می‌شود، توانایی ما از نظر فیزیکی است. میزان توانایی ما برای غلبه کردن بر چالش‌های فیزیکی که با آن روبرو می‌شویم، بر روی اعتماد به نفس ما تاثیر می‌گذارد.

برای مثال تصور کنید در یک مسابقه‌ی دو بهترین رکورد خود را بشکنید. زمانی که فردی در یک موقعیت سخت، بر محدودیت‌های جسمی خودش غلبه می‌کند، اعتقادش نسبت به ظرفیت فیزیکی خودش بالا می‌رود و زمانی که دوباره با چنین موقعیتی مواجه شود، به این دلیل که قبلا با موفقیت بر آن مشکل غلبه کرده و قدرت و استقامتش افزیش یافته، عکس العمل‌های بهتری هم از خود نشان می‌دهد.

سلامتی

سلامتی کلی بدن ما که ارتباط نزدیکی با توانایی‌های جسمی دارد نیز بر اعتماد به نفس تاثیر می‌گذارد. زمانی که بدن سالمی داشته باشیم، نگرش ما نسبت به خودمان مثبت است و اعتماد به نفس جسمی ما هم بالا و یا به اندازه‌ی حالت عادی است. اما فکر کنید برای مثال به خاطر ابتلا به آنفولانزا، مجبور هستید روز خود را در رختخواب بگذرانید، در این حالت قطعا اعتماد به نفس فیزیکی شما بالا نخواهد بود.

اعتماد به نفس جسمی چیست ـ اعتماد به نفس
اعتماد به نفس جسمی چیست – افزایش اعتماد به نفس

بنابراین مشخص است که سلامتی تاثیر مستقیمی بر احساسات ما می‌گذارد، با این حال تاثیرات غیرمستقیم مربوط به عدم سلامتی، می‌تواند موجب عوارضی مانند بی حالی، بی علاقگی، کمبود خواب و در نهایت کاهش اعتماد به نفس فیزیکی شود.

زبان بدن

آخرین عاملی که بر روی اعتماد به نفس جسمی ما تاثیر می‌گذارد، زبان بدن است. زبان بدن ارتباط نزدیکی با اعتماد به نفس دارد.
برای مثال زمانی که اعتماد به نفس ما کم است، حرکات ما هم آرام‌تر می‌شوند، مثلا سر پایین می‌افتد، قوز می‌کنیم و یا نمی‌توانیم به اندازه کافی با دیگران تماس چشمی برقرار کنیم.

اگر شما هم چنین رفتارهایی نشان می‌دهید و اعتماد به نفستان هم کم است، یک راه برای افزایش اعتماد به نفس جسمی شما این است که دقیقا برعکس این حالات رفتار کنید. حتی اگر این کار احمقانه و بی‌فایده به نظر می‌رسد، باز هم حداقل برای یک بار امتحانش کنید.

می‌توانید از عوض کردن حالت ایستادن خود شروع کنید و صاف بایستید، شانه‌های خود را عقب و سینه‌ را جلو بدهید، دست‌هایتان را روی ران‌ پاهایتان بگذارید و با دیگران تماس چشمی بیش‌تری برقرار کنید.

در صورتی که این کارها را انجام دهید، سیگنال‌هایی به مغز شما ارسال می‌شود که باعث می‌شوند حالت اعتماد به نفس تغییر کند و بعد از مدتی که رفتارات خود را تغییر دهید اعتماد به نفس فیزیکی شما افزایش می یابد. بهتر است این مورد را امتحان کنید تا خودتان نتایج شگفت انگیز آن را ببینید.

جمع بندی
اعتماد به نفس جسمی چیست؟

با توجه به مواردی که ذکر شد، اعتماد به نفس جسمی همان درکی است که فرد نسبت به ظاهر، توانایی‌ها، سلامتی و زبان بدن خود دارد، آن‌ها را پذیرفته است و به خاطر داشتن آن‌ها سپاس‌گزار است.

اعتماد به نفس جسمی بالا به افراد این امکان را می‌دهد که علاه بر پذیرش وضعیت فیزیکی خود، تغییراتی را که لازم است در ظاهر خود ایجاد کنند، تشخیص دهند و با انجام آن‌ها بتوانند به میزان بیش‌تری نسبت به ظاهر خود احساس رضایت داشته باشند.

در این حالت افراد می‌توانند خودشان را آن گونه که هستند، بپذیرند و اعتماد به نفس بالایی هم داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x