رفع اضطراب و استرس در سخنرانی

rafee ezterab dar sokhanrani 00

با عرض سلام خدمت شما کاربران عزیز سایت لذت برتر و خوشحال هستم که بنده را در مقاله دلایل داشتن اضطراب و استرس در سخنرانی چیست و چگونه می‌شود آن را بر طرف کرد؟ همراهی می‌کنید، با بنده تا به آخر این مقاله همراه باشید.

در مقاله دلایل داشتن اضطراب و استرس در سخنرانی چیست و چگونه می‌شود آن را بر طرف کرد؟ تمرین های گفته می شود،که می‌توانید استرس و اضطراب در سخنرانیهای خود را کاهش دهید.

استرس در سخنرانی ـ ترس از سخنرانی
استرس در سخنرانی ـ ترس از سخنرانی

در آغاز مقاله باید عرض کنم که در بیان مطالب و سخنرانی در برابر جمع، اضطراب و استرس یک امر و حالت طبیعی است، که هرگاه تحت تنش قرار می گیریم، بروز می‌کند. صحبت در جمع و سخنرانی ، معمولا باعث بروز تنش می گردد. زمانی که این اتفاق می افتد، تغییرات روانشناختی در بدن اتفاق می‌افتد،که ممکن است باعث بروز عوارضی مانند دل پیچه، تعرق، لرزش دست ها و پاها، تنفس تند و یا بالا رفتن ضربان قلب شود.

در اینجا باید بگویم نگران نباشید. اگر قبل از ارائه مطلب یا در حین آن، دچار هر یک از این عوارض می شوید، شما فرد عادی هستید. اگر هیچ یک از این علایم در شما بروز نکند باید بگم شما استثنایی هستید. تقریبا هر کسی قبل از بیان مطالب در جمع و سخنرانی ؛ مقداری با تنش و اضطراب مواجه شده است.بپذیریم که وجود دارد و بپذیریم که یک امر طبیعی است.

ترفند کار این است که انرژی اضافی خود را برای خود کار بگیرد، اگر یاد بگیرید که تنش خود را به کار بگیرید. می‌توانید از آن به عنوان سوختی برای بیان پر شور و پر انرژی بخش مطالب استفاده کنید. در این مقاله خواهید آموخت که چگونه از تنش خود در جهت مثبت استفاده کنید و سخنرای با استرس و اضطراب کم‌تری داشته باشید.با ما تا آخر این مقاله همراه باشید.

نکاتی برای کاهش اضطراب و استرس در سخنرانی

 ا- سازماندهی اضطراب استرس در سخنرانی

اولین مورد برای کاهش اضطراب و استرس در سخنرانی فقدان سازماندهیست، که این مورد یکی از علل های اصلی اضطراب و استرس در سخنرانی است. آگاهی از اینکه افکارتان به خوبی سازماندهی شده‌اند، اعتماد به نفس بیشتری در شما به وجود می‌آورد و این امکان را به شما می‌دهد که انرژی خود را در جهت بیان بهتر مطالب، هدایت و صرف کنید.

ضمنا سخنرانی شما باید سازماندهی کاملی داشته باشد.یعنی باید بدانید که از کجا می خواهید شروع کنید و از کجا سخنرانی خود را پایان برسانید.دقیقا مثل یک عمل جراهی سخنرانی شما هم باید سازماندهی داشته باشد.روی موضوع سازماندهی و طراحی سخنرانی خود بسیار کار کنید، زیرا این امر کمک شایانی به بهتر شدن سخنرانی شما می کند،دقیقا این مورد را می توان به داشتن هدف در زندگی تشبیه کرد.

یعنی وقتی شما هدفی نداشته باشید بی انگیزه و دچار سردرگمی می شود،سخنرانی شما هم اگر سازماندهی نداشته باشد دقیقا همین موارد برای شما هم پیش می‌آید.

۲- تجسم برای رفع  اضطراب و استرس در سخنرانی

دومین مورد برای کاهش اضطراب و استرس در سخنرانی تصور کنید که وارد اتاق می شوید، خودتان را معرفی می‌کنید، مطالب را با شور و اشتیاق بیان می کنید، با اعتماد به نفس از پس سؤالات بر می آیید و با علم به اینکه کار خود را به خوبی انجام داده اید از اتاق خارج می‌شوید.

این مراحل را با تمام جزئیات شرایط خاص خود را در ذهنتان بازسازی کنید. این کار شما را یاری خواهد کرد که روی آن چه لازم است برای موفق شدن انجام دهید، تمرکز نمایید.آن دستاوردی را که دوست دارید ببینید،تا بتوانید آن را خلق کنید.

استرس در سخنرانی ـ ترس از سخنرانی
چطور سخنرانی کنیم ـ سخنرانی قدرتمند

هر چیزی اول در ذهن ساخته می شود سپس در واقعیت

رابین شارما

۳- تمرین

سومین مورد برای کاهش اضطراب و استرس در سخنرانی این است که بسیاری از سخنوران، بیان مطلب را به طور ذهنی یا فقط با لب های خود تمرین می‌کنند. به جای این کار، باید به حالت ایستاده گویی که شنوندگانی در مقابل شما قرار دارند، تمرین کنید و وسایل بصری خود را (در صورت وجود) به کار بگیرید.

توصیه می‌گردد که حداقل دوبار تمرین بیان مطلب انجام شود. اگر مقدور باشد، از شخص دیگری بخواهید که اجرای تمرینی اول شما را ارزیابی کند و یا آن را به صورت ویدیویی ضبط کند. با ملاحظه نوار ویدیویی یا شنیدن نظرهای ارزیابانه آن شخص، تغییراتی را که فکر می‌کنید، پیش از آخرین برنامه تمرینی لازم است، تغییر بدید آن ها را اعمال کنید.به نظرم این روش یکی بهترین روش ها برای آمادگی قبل از سخنرانی می‌باشد.

۴- تنفس عمیق

چهارمین مورد برای کاهش اضطراب و استرس در سخنرانی این است که هنگامی که عضلات شما سفت می گردد و احساس اضطراب می‌کنید، ممکن است به اندازه کافی تنفس عمیق نتوانید انجام دهید.

استرس در سخنرانی ـ ترس از سخنرانی
استرس در سخنرانی ـ ترس از سخنرانی

اولین کاری که باید انجام دهید این است که صاف و آرام بنشینید و چند بار نفس عمیق بکشید.تنفس عمیق به شما کمک می‌کند که خیلی بهتر نفس بکشید و تنفس عمیق باعث می‌شود استرس و اضطراب کمتری را در سخنرانی های تجربه کنید.

۵- آرامش

پنجمین مورد برای کاهش اضطراب و استرس در سخنرانی این است که به جای فکر کردن در مورد فشار عصبی، به دنبال آرامش باشید. همان طورکه نفس می‌کشید، به خودتان بگویید: «من» و با بیرون دادن نفس  بگویید: «آرام هستم.» سعی کنید ذهن خود را از هر چیزی به جز تکرار من آرام هستم) پاک کنید و این تمرین را به مدت چند دقیقه ادامه دهید.

وقتی ذهن شما متوجه شود که شما آرام هستید،بدن شما هم آرام خواهد شد،پس از سخنانی که به خود می گویید حتما آگاه باشید.

۶۔ آزاد کردن فشارهای عصبی

ششمین مورد برای کاهش استرس و اضطراب در سخنرانی این است که با افزایش فشارهای عصبی و سفت شدن عضلات، انرژی عصبی ممکن است در دستها و پاها تجمع یابد. این انرژی حبس شده ممکن است باعث لرزش دست ها و پاها شود. قبل از بلند شدن برای بیان مطلب و سخنرانی خود، بهتر است سعی کنید مقداری از این فشار عصبی محبوس را با انجام ایزومتریک پنهانی آزاد سازید.

از انگشتان پا و عضلات ساق پا شروع کنید و سپس عضلات خود را همه جای بدن منقبض کنید و در نهایت، دست های خود را مشت کنید (یعنی انگشتان پاها، کف پا، باسن، شکم، سینه، شانه ها، بازوها و تگشتان دست). سپس بلافاصله همه این فشارها را آزاد کنید و نفس عمیقی بکشید.

این تمرین را آن قدر تکرار کنید تا احساس کنید که فشار عصبی شروع به از بین رفتن می کند. به یاد داشته باشید که این تمرین باید به آرامی انجام شود تا هیچ کس متوجه نشود که در حال تمدد اعصاب هستید.

۷-حرکت کنید

هفتمین مورد برای کاهش استرس و اضطراب در سخنرانی این است که  سخنرانانی که در یک نقطه می ایستند و هیچ حرکتی نمی‌کنند، دچار فشار عصبی می شوند. برای آرامش یافتن باید فشارهای عصبی را باکش دادن عضلات خود ازاد سازید.

استرس در سخنرانی ـ ترس از سخنرانی
چطور سخنرانی کنیم ـ سخنرانی قدرتمند

اگر متوجه می‌شوید که هنگام سخنرانی، دستهایتان در یک وضعیت ثابت، قفل شده اند، آنها را آزاد سازید؛ به طوری که به همان صورتی باشید که هنگام گفت و گو دو نفره قرار دارند. حرکت بالاتنه مهم است اما حرکت با پاها نیز می تواند فشارهای عصبی را آزاد کند.

باید قادر باشید چند قدم به طرفین یا به سمت حضار بردارید. هنگام سخنرانی از پشت تریبون می‌توانید برای تأکید برخی مطالب، در اطراف آن حرکت کنید (اگر میکروفون قابل انتقالی در اختیار شما قرار داشته باشد. این حرکت به آزاد سازی فشارهای عصبی کمک خواهد کرد. و باعث جلب توجه حضار به مطالب می‌شود. در صورتی که نتوانید به اطراف تریبون حرکت کنید، هر از گاهی برداشتن نیم قدمی به یک طرف می تواند باعث کاهش تنش های عضلانی و گرفتگی عضلات می‌گردد.

زبان بدن در سخنرانی های خود را فراموش نکنید و سعی کنید همیشه از دست های خود استفاده کنید.

 ۸- نگاه کردن به حاضرین

هشتمین مورد برای کاهش استرس و اضطراب در سخنرانی این استکه سعی کنید برنامه بیان مطالب خود را در جمع به صورت یک گفتگوی عادی دو نفر در آورید. با تک تک حاضرین به صورت انفرادی برخورد کنید. من در برخی از سمینارها دیدم که سخنران در جلوی درب ورودی می‌ایستد و به شرکت کنندگان خوش آمد می گوید.همین امر باعث می شود با مخاطب خود ارتباط برقرار کند.

استرس در سخنرانی ـ ترس از سخنرانی
استرس در سخنرانی ـ ترس از سخنرانی

نگاه کردن به حضار، شما را در یافتن آرامش یاری می کند، زیرا کمتر احساس جدایی و دوری از حاضرین خواهید کرد و در مقابل توجه آنان نسبت به خود، عکس العمل نشان خواهید داد.همان تماس چشمی که برقرار می کنید، می‌توانید از حضار انرژی مثبت دریافت کنید.پس آن را فراموش نکنید.

یک سخنران حرف‌های مخاطب‌های خود را می‌شناسد و از آن ها اطلاعات را کسب می‌کند.برای این کار می توانید قبل از سخنرانی‌های خود به شرکت کنندگان فرم شناخت مخاطب بفرستید و از آنها بخواهید کمی در مورد خود اطلاعاتی برای شما ارسال کنند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x